Etusivu » Sosiaalisen median strategiat 2023: PK-yrityksen käsikirja
Pk-yrityksen omistaja! Tiedän, että sinulla on monta hattua päässäsi: yrittäjä, johtaja, markkinointiguru ja paljon muuta. Tässä artikkelissa haluan keskittyä yhteen näistä hattuista – sosiaalisen median strategiaan vuodelle 2023.
Olet kuullut tämän varmasti miljoona kertaa: ”Sinun täytyy olla sosiaalisessa mediassa ja tuottaa laadukasta sisältöä!”
Mutta mitä se todella tarkoittaa? Tässä pienessä oppaassa aion auttaa sinua luomaan tehokkaan sosiaalisen median strategian, jonka voit räätälöidä omalle yrityksellesi.
Ymmärrä yleisösi
Muistan, kun aloitin somessa joskus toistakymmentä vuotta sitten. En tiennyt, kenelle siellä pitäisi viestiä ja miten. Luulin tietäväni, mutta ei, olin hakoteillä. Kun aloin pikkuhiljaa ymmärtää kohderyhmää, markkinointi muuttui paljon tehokkaammaksi. On tärkeää tietää, kuka yleisösi on – ikä, sukupuoli, kiinnostuksen kohteet, elämäntilanne ja niin edelleen.
Sosiaalisen median alustojen valinta
Ei jokaisen yrityksen tarvitse olla jokaisella alustalla. Itse asiassa se voi olla varsin haitallista. Kun aikoinaan itse aloitin somessa, yritin olla joka paikassa, varsinkin kaikissa uusissa – lopulta aika loppui ja tajusin ettei kyllä jaksakaan. Ymmärsin, että on parempi keskittyä muutamaan, jotka sopivat parhaiten omille tavoitteilleni.
Yleisön osallistaminen ja sitouttaminen
Kun olet valinnut omat alustasi, on aika rakentaa yhteisö. Se ei ole vain yksisuuntaista viestintää, vaan on tärkeää luoda vuoropuhelua, vastata kommentteihin ja tehdä oma yleisösi osalliseksi. Kaikki vuorovaikutus on lopulta positiivista, vaikka se olisikin alunperin esim. reklamointia. Ne kun hoitaa hyvin, niin niistä jää jälki muille, että tämähän hoitaa hyvin asiansa. Toki vastaan väittäminen tai muuten huonosti hoidettu reklamaatioon vastaaminen ei varsinkaan sosiaalisessa mediassa yhtään paranna tilannetta.
Hyödynnä uusimmat trendit
Video on iso juttu. Eikä sen voima ole katoamassa, päinvastoin. YouTube, Instagram ja Facebook Reels, TikTok… lista jatkuu ja uusia tulee. Video on todella tehokas tapa saada viesti perille ja luoda syvempää yhteyttä yleisöön. Varsinkin lyhyet pystyvideot saa vielä suht uusina formaatteina alustoilta extrabuustia ja näkyvyys saattaa yllättää kokeneenkin testailijan.
Kuten kaikessa, on videoiden postaamisessakin hyötyä jatkuvuudesta ja säännöllisyydestä. Algoritmit oppii, että täältä tulee sisältöä jatkuvasti, annetaampa sille hieman enemmän kaistaa.
Tekoälyn ja chatbottien hyödyntäminen
Chatbotit voivat olla pelottavia, ja suomalaiset alkavat vasta hiljalleen tottua niiden käyttöön. Esimerkiksi joitakin vuosia sitten jos ruutuun pamahti Messengerin chatti, ihmiset melkein sammuttivat koneensa ja vetivät virtapiuhan irti…
Nykyään ne alkaa olla jo päivittäisessä käytössä ja vaikka moni tajuaa keskustelevansa botin kanssa, tietää kuitenkin saavansa vähintäänkin jonkunlaisen vastauksen kysymykseensä. Ja botitkin paranevat hirmuista vauhtia kun ne saavat tekoälyä kylkeensä.
Näin voit hyödyntää sosiaalista mediaa vuonna 2023
Sosiaalinen media on välttämätön osa useimpien yritysten markkinointistrategiaa. Somen avulla yritykset voivat luoda henkilökohtaisen yhteyden kuluttajiin ja myös rakentaa brändiä.
Voit toki päättää, ettei sinun asiakkaasi ole sosiaalisessa mediassa, eikä siellä kannata aikaansa tuhlata – mutta se on vain sinun päätös. Ei asiakkaasi. Joka todennäköisesti on siellä.
Alla kahdeksan sosiaalisen median strategiaa, jotka voivat auttaa optimoimaan yrityksesi sosiaalisen median menestystä vuonna 2023.
1. Aseta realistiset sosiaalisen median markkinointitavoitteet
Monet yritykset tietävät, että on oltava läsnä sosiaalisissa verkostoissa saadakseen lisää asiakkaita, mutta ei ole tullut mietittyä ihan kauhean tarkkaan miksi siellä ollaan. Sosiaalisen median markkinointistrategia on aloitettava realistisista tavoitteista ja odotuksista. Kaiken kaikkiaan sosiaalisen median strategiasi tulee täydentää laajempia yrityksen tavoitteita.
2. Määritä yleisösi
On väärin luulla, että seuraajien ostaminen seuraajamäärän nostamiseksi auttaisi yritystäsi millään tavalla. 10.000 seuraajaa, joita ei voisi vähemmän kiinnostaa viestisi, johtaa vain siihen että kukaan ei reagoi niihin ja lopettaessaan seuraamisen antaa algoritmeille huonoa signaalia.
Sen sijaan on tärkeää määrittää kohdeyleisö, koska oikean yleisön saavuttaminen voi lisätä konversioita, myyntiä ja tuloja. Oikea yleisö myös kestää ahkeraakin postausta, koska heitä oikeasti kiinnostaa sisältösi.
3. Tuota hyödyllistä sisältöä
Asiakkaiden kysymyksiin vastaavien e-kirjojen, tarkistuslistojen, opetus- ja vinkkivideoiden sekä infografiikoiden luominen on loistava tapa pitää seuraajat kiinnostuneina. Vähän kun miettii, niin jokaiselta alalta löytyy jotain annettavaa potentiaalisille asiakkaille.
4. Keskity muutamaan tärkeään sosiaalisen median kanavaan
Kaikki sosiaalisen median alustat eivät ansaitse aikaasi, varsinkin jos kohdeyleisösi ei käytä kyseistä kanavaa. Voi olla hyvä idea aloittaa pienesti yhdellä tai kahdella kanavalla, joiden uskot auttavan sinua luomaan merkityksellisiä suhteita seuraajiisi.
5. Kehitä julkaisu- ja sitoutumisaikataulu
Sosiaalinen media toimii eri tavalla kaikilla yrityksillä. Katsomalla sosiaalisen median analytiikkaa ja seuraamalla, milloin julkaiset sisältöä ja mitkä ajat tuottavat eniten sitoutumista, voit luoda julkaisukalenterin.
Tämä on helppo tapa sitoutua julkaisemaan sisältöä blogissasi tai haluamillasi some-kanavilla ja pitää itsesi ryhdissä. Voit käyttää aikataulutuksen automatisoimiseen sosiaalisen median hallintatyökaluja tai nimenomaan tätä tarkoitusta varten rakennettuja työkaluja, joilla voit yhdestä paikasta hallita kaikkia kanaviasi ja julkaista niille. Yksi hyvä sovellus on esimerkiksi Metricool.
6. Tutki, miten kilpailijasi käyttävät sosiaalista mediaa
Kilpailijoiden toiminnan kyttääminen ei ole uteliaisuutta, se on strategista. Kilpailija-analyysin tekeminen voi auttaa sinua ymmärtämään heidän vahvuuksiaan ja heikkouksiaan. Suoraan ei kannata mennä kopioimaan, sillä et tiedä onko kampanjat oikeasti toimineet vai onko ne vaan testejä.
7. Käytä dataa ja analytiikkaa
Data ja analytiikka ovat tärkeitä työkaluja sosiaalisen median strategian luomisessa. Näiden työkalujen avulla voit seurata ja analysoida käyttäjien käyttäytymistä, sitoutumista ja muita tärkeitä metriikoita, jotka auttavat sinua kehittämään ja optimoimaan strategiasi. Aikaisemmin mainittu Metricool tuottaa oikein kattavia raportteja.
8. Käytä sosiaalista mediaa asiakaspalvelukanavana
Asiakaspalvelu on yksi sosiaalisen median tärkeimmistä käyttötavoista. Se tarjoaa yrityksille mahdollisuuden käsitellä kysymyksiä ja ongelmia reaaliajassa, mikä parantaa asiakaskokemusta ja rakentaa luottamusta brändiin.
Nämä strategiat ovat tehokkaita tapoja hyödyntää sosiaalista mediaa yrityksessäsi vuonna 2023. Ota nyt tavoitteeksi käyttää vaikka edes muutamaa niistä 🙂
Ja muista… pari kokeilua ja sen jälkeen toteaminen, ettei tämä toimi, on huono strategia. Kaikki miljoonia reaktioita keräävät yrityksetkin ovat joskus aloittaneet ilman yhtään seuraajaa.